Men blandt alle de typer tøj, der findes, har korsettet en lang og utrolig historie.
Find ud af alt om dens udvikling fra antikken til i dag og om, under hvilke omstændigheder den blev båret.
Korsettens fremkomst
Korsettet begyndte at dukke op ved det spanske hof i det 16. århundrede og blev snart båret af adelskvinder ved andre europæiske hoffer. Denne type undertøj, som blev båret på kroppen, gav kvinderne et billede af oprejsthed og fasthed i sjælen. Korsettet var på den tid forbeholdt kvinder fra det høje samfund.
I dag har kvinder tusind flere grunde til at ville bære et korset.
Hvordan blev en underbeklædning, der oprindeligt reducerede hofterne og skulpturerede taljen, gennem århundreder til et modetilbehør, der bæres af de fleste kvinder?
Lad os opdage hele korsettens kronologiske historie, startende med begyndelsen af dens fremkomst i oldtiden.
Korsettet i antikkens tidsalder
Vi begynder vores lange rejse gennem historien i antikkens tidsalder. En periode, der begynder omkring 3300-3200 f.Kr. og slutter i 476 e.Kr.C og slutter i 476 efter det vestromerske imperiums fald.
EI virkeligheden var det sådan, at i denne æra, da man opfandt skriften, nogle tøjhistorikere afslører, at den første type korset så dagens lys på dette tidspunkt, i den minoiske kultur.
Denne undersøgelse, der er baseret på flere historiske dokumenter, afslører allerede eksistensen af denne stive beklædning, der blev båret af præstinder og gudinder på Kreta.
Dertil kommer, at billeder på gammelt keramik viser flere kvinder og mænd, der bærer en slags bælte lavet af læderremme, som giver dem mulighed for at opnå en meget slank talje.
Denne form for periodisk tilbehør skulle faktisk give kvinderne den ideelle figur ved at fremhæve deres kurver og yderligere eksponere deres bare bryster.
Den minoiske befolkning var desperat efter at få en lille talje, og dette ønske var allerede velkendt fra deres barndom. Det er sandt, at både drenge og piger fra barnsben bar et bælte om taljen, som kunne strammes, efterhånden som de voksede, for at stoppe væksten ved hofterne.
Men som voksne gik græske kvinder over til en anden, stivere og mere udførlig type bælte kaldet “zona”, som de satte uden på deres tøj for at forme og løfte deres bryster.
Dette bælte udviklede sig senere til et band som nogle anser for at være de første bh’er, som grækerne og romerne brugte til at skjule eller støtte brystet.
Som vi har set, stammer ideen om at have en perfekt krop ikke fra i dag, og det er besættelsen af at have en drømmefysik, som naturligvis gav anledning til korsettet!
Middelalderlige korsetter
I denne historiske æra er det svært at vide med sikkerhed, om kvinderne i denne æra bar denne type beklædning eller ej, da det antages, at de generelt dækkede sig selv fra top til tå på en beskeden måde.
Kvinder gentligt bar tunikaer og lange kjoler, fordi deres feminine kurver simpelthen ikke blev accepteret, da det var opfattelsen, at kroppen var en synd og skulle skjules med løst, flydende tøj.
Et gammelt arkiv fra det 12. århundrede afbilder en dæmon iført et korset, hvilket kan tyde på den kulturelle blasfemi, som denne beklædningsgenstand antages at indeholde.
Det spekuleres dog, at brugen af brystplader som rustning kan have været forbilledet for korsetter i senere århundreder, og nogle eksperter mener endda, at bandager kunne have været brugt til at slanke taljen under lange, tætsiddende beklædningsgenstande i denne periode af historien.
I slutningen af 1400-tallet blev der fundet snørebåndskjoler med slidte forsider. Det er umuligt at vide med sikkerhed, om denne beklædningsgenstand faktisk stammer fra denne periode, men der er intet, der forhindrer, at den er lavet af et stof, der er forstærket med messingtråde.
Korsetter fra det 15. århundrede
“Cotte”, en tætsiddende beklædning, hvis navn betyder “på kysten”, blev først båret i Frankrig i det 15. århundrede.
I denne periode var rige franske kvinder kendt for at være opsat på en slankere figur og brugte stivet linned undertøj, der blev strammet med snørebånd og lå foran eller bagpå. Undertøj også kendt som hvalkroppe, som gav mulighed for et slankere udseende.
I 1400-tallet startede Agnes Sorel, elskerinde til Karl VII af Frankrig, en trend, da hun bar en kjole ved det franske hof, der helt blottede hendes bryster. Efter dette optrin åbnede mange franske kvinder deres livstykke for at afsløre deres bryster, og de klippede også deres kjoler for at vise den nedre nøgne ryg, og dermed begyndte korsettens egentlige fødsel!
Korsetter fra det 16. århundrede århundrede
I løbet af 1500-tallet satte den franske aristokrat Catherine de Medici et indflydelsesrigt præg på moden ved at forbyde tykke taljer ved hoffet, hvilket fremmede de rige kvinders brug af korsetter i offentligheden.
I stedet for at tilpasse tøjet til kroppen, som man havde gjort i hele middelalderen, begyndte kroppen at tilpasse sig til den fashionable form på det tøj, der blev båret. bodices blev et separat stykke undertøj og havde et system til fastgørelse foran, efterfulgt af et panel af dekoreret stof kaldet en “stomacher”, som tjente til at skjule snørebåndene.
Det var dog Det var ved det spanske hof i renæssancetiden, at denne beklædningsgenstand virkelig opstod, som udelukkende havde til formål at forbedre taljen ved at give en lige og elegant kropsholdning til datidens adelige kvinder.
Som følge heraf blev det sekstende århundrede præget af fødslen af korsettet, som på det tidspunkt bestod af en træ- eller benstang, der var placeret lodret foran, kendt som en busk. En beklædningsgenstand, der kunne give en flad mave, forstærket med hvalben.
Busken blev ofte brugt til særlige lejligheder og begivenheder og blev nogle gange givet til en bejler som en præmie, når han var interesseret i en kvinde. Selv mænd bar polerede og dekorerede korsetter for at vise deres rigdom.
Mange andre lande udviklede deres korsetter efter spansk forbillede. I England blev der i “Tudor-korsettet” brugt jernkorsetter til både mænd og kvinder, mens Frankrig, Tyskland og Italien foretrak en mindre stiv stil, der gav bredere hofter.
Dronning Elizabeth I skabte “Elizabethan Corset”, inspireret af Tudor-korsettet, men med en mindre stiv (ved hjælp af hvalben) og med en fremhævet talje. Korsetter blev ofte båret sammen med en farthingale, som holdt fast i stive skørter og forvandlede overkroppen til en omvendt kegleform.
Nogle korsetter havde stropper, der endte med klapper i taljen, hvilket havde den effekt, at brysterne blev skubbet op.
Korsetter fra det syttende århundrede
Korsetter fra det syttende århundrede blev hovedsageligt fremstillet af linned og ben, med rør, buer eller hvalben. Korsetternes halsudskæring varierede fra høj hals til meget lav.
På et tidspunkt, hvor en fremtrædende barm var eftertragtet, gav de mulighed for at fremhæve barmen og gøre halsudskæringen mere fremtrædende. Tidens vigtige personer som dronning Mary II, Henrietta Maria og hustruen til Charles I af England er afbildet i mange malerier, der er helt topløse.
Aaristokratiet og de højere klasser anså det for at være et statussymbol og et tegn på skønhed at vise brysterne. Til dette formål havde udklædningen nogle gange fastgjorte ærmer, og snøringen blev et meget dekorativt træk ved denne beklædning.
I mellemtiden var korsettet blevet til et stofkorset monteret på et kraftigt udbenet for. Korsettets forreste del havde en lang spids bue, den nederste kant var lappet, og det var snøret op bagpå. I disse optegnelser er der omtale af sundhedsproblemer for pigerne, som begyndte at stramme deres korsetter for at følge med moden.
Korsetter fra det attende århundrede
I 1700-tallet kom der en endnu mere restriktiv form. I denne periode blev korsettet fremstillet af et stift materiale, hvori der blev syet rækker af tæt indsyede, omsluttende materialer, der lignede hvalben, rør eller hamp.
Designet i sig selv var langtaljet og afkortet med en smal ryg, bred front og stropper; de mest fashionable stænger trak skuldrene tilbage, indtil skulderbladene næsten rørte hinanden.
Den resulterende silhuet, med skuldre, der er kastet tilbage, en meget oprejst kropsholdning og et højt, fyldigt bryst, giver os tidens tendenser.
Attendedes århundredes korsetter omfattede ofte ben, som blev dannet ved at lave snit fra den nederste kant til linningen, der spredte sig over kroppen, hvilket gav hofterne mere plads og komfort.
Og derudover var de ofte meget dekorerede med fint syede tunneler til udbening, kostbar silkebrokade og guldbesætning!
Korsetterne fra det 19. århundrede
Der var lange, bløde og mere naturlige stager fra begyndelsen af det 19. århundrede, som afspejlede tidens mode, lange, flydende kjoler i fin silke og chiffon.
Disse hvalbenkjoler var lavet af satin, bomuld, silke eller linned og indeholdt et minimum, da de blev understøttet af quiltning/indsnøring og hvalben. De var fremstillet af elfenben, hvalben, stål eller træ og blev ofte givet som gaver til kvinderne af deres ægtemænd, ledsaget af kærlighedsdigte og håndskårne billeder.
I midten af det 19. århundrede blev stive korsetter med kraftige knogler og stramme snørebånd populære for at opnå en lille talje. Kjolerne begyndte at være mere tætsiddende, og kjolerne var fyldige, klokkeformede, hvilket skabte en illusion af en mindre talje.
Det var ikke ualmindeligt i 1860’erne, at korsetter var udbenet med op til 60 hvalknogler og i nogle tilfælde op til 100. En vigtig nyskabelse i det 19. århundredes korset var indførelsen af den forreste bindebøsning i 1848. Det gav kvinden mulighed for at være uafhængig og nemt selv at tage sit korset på.
Den nye busk var let buet for at følge kroppens naturlige kropsholdning og linjer for at skabe komfort i stedet for den stive busk, der var populær ved århundredeskiftet.
Korsetterne fra den edwardianske æra (1904-1911)
På dette tidspunkt ændrede kvindens idealform sig, så det var nødvendigt at redesigne korsetterne i vid udstrækning. Mindre størrelser var stadig populære, men den fashionable silhuet havde ændret sig.
Korsetter tvang skuldrene oprejst og dannede en lang, skrånende barm, der endte i en yndefuld kurve ved hofterne, hvilket skabte det berømte “Gibson Girl“-look.
Kropsformen blev kaldt S-bøjning, fordi kurverne i en kvindes figur lignede kurverne i bogstavet S.
I modsætning til Victoriatidens busteform, der var begyndt at blive betragtet som usund, skadede den nye lige busteform ikke kvindens indre organer og gav hende blot en mere oprejst kropsholdning.
Denne lige busk betød, at korsetternes stof var skåret i en vinkel og havde diagonale sømme for at tvinge overkroppen til at stå lige op mod busken.
Krigstidens korsetter blev stadig fremstillet af traditionelle korsetstoffer som coutil, denim, satin og batist, men silke blev mere populært, da man begyndte at betragte korsetter mere som lingeri end som en brugskunst.
En videreudvikling af dette stykke som kunne være pyntet med bånd og sløjfer, brede blondekanter, dekorativ tandtråd.
Korsetterne Underbuste i årene 1912 til 1919
I de år tæt på de år, vi lever i, var funktionen af den hvalkrop var ikke længere at komprimere taljen for at overdrive brystet, men at minimere mave og hofter.
Man ønskede et højt og tungt udseende, da kvinderne ønskede, at deres barm skulle fremhæves, og at resten af deres overkrop skulle være på samme linje.
For at opnå dette steg denne type beklædning ikke længere for at støtte brysterne, men endte lige under brystlinjen, hvilket gav den navnet korset Underbust.
For at mindske de negative virkninger af dette taljebånd var det nødvendigt at justere dets naturlige placering på kroppen, så det sad lige over den nederste del af brystkassen, så ekstrem indskrumpning blev umulig.
Det er derfor, at korsetiererne, da de skabte disse nye modeller, var nødt til at designe stykker med et længere og mere lige snit end de tidligere modeller.
Korsettets udseende til< seler i 1920’erne
På grund af manglen på forsyninger efter krigen begyndte kvindemoden at udvikle sig i retning af mere enkle linjer. Løsere former med en lige silhuet fra skulder til kant blev normen.
Mens flap-kjoler gav mere bevægelsesfrihed, var der brug for en ny type overdel. For at opnå det ønskede drengeagtige look fra den tid blev nogle modeller designet til at slanke hofterne mest muligt og bæres under barmen til midt på låret.
Som et resultat heraf blev der i 1920’erne udviklet et korset udstyret med strømpebånd, så det kunne sættes direkte på strømperne. I tidslinjen for denne stivede beklædningsgenstand var det på dette tidspunkt, at der blev skabt et stort antal varianter og stilarter af korsetter, såsom højkorsetter eller sports-korsetter.
Korsettens udvikling under Anden Verdenskrig
I 1930’erne kom der lidt mere tætsiddende silhuetter frem. Tøjet havde fortsat et fald og blev ofte skåret med skrå sømme og bredere kanter, med indsyninger, skåle og læg.
Korsetter var fortsat midt på låret, men begyndte at indeholde integrerede bh’er og udviklede sig til én grundlæggende beklædningsgenstand. Disse fulde modeller havde normalt kroge og øjenbånd i siden og skjulte, stærkt udbenede indre bælter eller taljebånd. De
anvendte stoffer var bl.a. coutil, rayon, bomuld, vævet elastik og bomuldsbeklædt gummi.
Med Den anden verdenskrig blev erklæret i 1939, og modebranchen blev dybt påvirket af stofindskrænkninger. De luksuriøse stoffer, der blev brugt i tidligere århundreder, var nu svære at finde.
Mennesker måtte nøjes med det, de havde, da de vidste, at lynlåse var forbudt, og at der kun var begrænset antal kroge og øjenlåse, så korsetier blev til snørebånd og elastisk stof.
Da krigen sluttede i 1945, var det tid til et frisk pust efter mange år uden. Selv om rationeringerne fortsatte i de fleste lande, lykkedes det i 1947 Christian Dior at revolutionere moden ved at lancere sin New Look-kollektion i Paris.
Kollektionen blev en kæmpe succes og blev kopieret over hele verden. De brede sømlinier, de snævre taljer og de feminine designs var en komplet kontrast til krigsmodernes sparsomme snit og finish.
De 1950’ernes korsetter
I løbet af 1950’erne blev der placeret strategiske paneler i tøjet for at udjævne maven og give en flad linje og flad bund, som stod i kontrast til brysterne i forhold til resten af figuren.
Fremskridt inden for tekstilfremstilling betød, at elastiske materialer kunne strækkes i mere end én retning, hvilket gjorde det muligt for tøj at sidde tæt uden udbening. De spidse bryster blev opnået ved at bære rundsyede bh’er.
Ud over det æstetiske aspekt, der blev opnået ved at bære et bælte, blev kvinderne advaret om farerne ved ikke at bære bælte efter fødslen. De, der ikke bar bælte, blev anset for at have ringe selvrespekt.
Korsettet i 1980’erne
80’erne var en relativt velstående tid for verden. Designerne havde stor frihed, da berømtheder og modeller dukkede op med designernavne.
I 80’erne vendte korsettet tilbage, men denne gang som en del af det ydre design af tøj, som blev båret af popkulturelle ikoner som Madonna, der bar et korsetdesign fra Jean Paul Gaultier for sine mange sceneoptrædener.
I 90’erne blev kontroltrusser introduceret for offentligheden, som i lighed med korsetter blev brugt for at slanke figuren og skulle fjerne alle synlige trusselinjer under tætsiddende tøj.
Selv om nogle store forhandlere stadig har modeller i deres butikker, vælger størstedelen af kvinderne at gå i behageligt undertøj.
2023: nye korsetter
Endlig gør fremkomsten af en ny stil af korsetter i 2023 unge kvinder glade. Den er blevet et uundværligt element i en garderobe. Den kan bæres på forskellige måder og med forskellige stilarter. Det giver et meget forførende, men frem for alt elegant look.
For at slutte, finder du disse nye korsetmodeller på webshoppen, Maison du Corset®.